Kunst bij de tentoonstelling Het Binnenveld: Grenzeloos Natuurlijk
Bertus Haverkort
De Rhenense beeldhouwer Bertus Haverkort specialiseerde zich in het werken met kienhout. Grillig gevormde houtmassa’s, overblijfselen van oeroude eikenbomen die zo’n vijf- tot achtduizend jaar geleden in het veen terechtgekomen zijn en in de zuurstofarme omgeving geconserveerd zijn gebleven. Het hout afkomstig uit de prehistorie, verwees hem naar de (Germaanse) wortels van onze cultuur. Bekend is het monument van kienhout bij de Binnenveldse Hooilanden, en beelden op de rotonde en de Cunerapelgrimsroute in Rhenen. Speciaal voor de tentoonstelling maakte hij het beeld ‘Veenix’, een knipoog naar de Phoenix die uit de as verrijst.

Haverkort studeerde in Wageningen, werkte vervolgens in Colombia en Ghana. Na terugkeer in Nederland werkte hij aan een boeiend programma voor duurzame landbouwontwikkeling in de tropen met nadruk op lokale ecologie, boerenkennis en traditionele cultuur.
In 1997 nam hij les bij beeldhouwers Ole Langerhorst in Frankrijk en Herman Hofmans in Arnhem, en volgde basisopleiding Hoge School der Kunsten en de Nieuwe Academie in Utrecht. Haverkort leerde zich op een heel andere manier uit te drukken. Niet meer alleen in artikelen, boeken en lezingen, maar in een beeld met eigen zeggingskracht. Hij ontwikkelde een eigen stijl. Hout werd zijn favoriete materiaal: het draagt de sporen van levensprocessen in zich.
Sharon Burggraaf
Burggraaf is een Wagenings kunstenaar en ontwerper en maakte voor de tentoonstelling Grenzeloos Binnenveld een selectie van werken die ze titel ‘Van groene woestijn tot blauwgrasland’ gaf. Zij studeerde Industriële vormgeving/textiel, Taller 5, Bogota, Colombia.
Burggraaf toont in de expositie, geschreven en gehaakte landschappen uit de serie ‘Weidedossier’ het resultaat van 10 jaar wandelen in het Binnenveld.
In buigzame metaalweefsels; mapjes, korfjes, manden geïnspireerd door de historie in het gebied geeft ze vorm aan de maakbaarheid van het landschap.

In geletterde landschappen – brieven aan ’t landschap – gaat ze gebaseerd op veldnotities, krabbels – proefveldjes – in dialoog met klaverweides, raaigrasland, rietkragen, moerasplanten…

Kees Veenendaal
Kees Veenendaal (1942- 2011) tekende van jongs af aan altijd. Het was niet vreemd dat hij naar de Kunstacademie in Arnhem ging. Na deze opleiding ging hij lesgeven, in zijn vrije tijd kwam hij pas toe aan het maken van zijn schilderijen. Hij werd geïnspireerd door het cultuurlandschap rondom Wageningen en Bennekom. De landschappen zijn niet terug te brengen tot een bepaalde plek, maar in alle getoonde werken is het Binnenveld duidelijk herkenbaar. Hij vertelde over zichzelf dat hij de landschappen bedacht had, maar met een knipoog naar het buitengebied. Hij werd vooral beïnvloed door de Hollandse Romantiek, maar met dit verschil dat hij bewust geen mens- of dierfiguren toevoegde. In zijn benadering van zijn schilderkunst voelde Veenendaal zich vooral gesteund door de schilders van Het Noordelijk Realisme, een stijlstroming die eind 20ste eeuw ontstond als verzet tegen de abstract figuratieve kunststroming. Veenendaal bouwde met olieverf de schilderijen laag voor laag op. Door zijn schilderwijze en het kleurgebruik ademen de werken een zekere mystieke sfeer uit. Na zijn overlijden schonken Trudy Nijssen en Ton Veenendaal de getoonde werken aan het Museum de Casteelse Poort.

De tentoonstelling Het Binnenveld: Grenzeloos Natuurlijk is te zien tot en met 16 november 2025.
Jan Nab